Pressmeddelande 100128

Torsdag den 28 januari 2010

Kunglig medalj för besjälat arbete inom handikappområdet

Anders Olauson, grundare av familjeverksamheten på Ågrenska, får idag H.M. Konungens medalj för betydelsefulla insatser inom handikappområdet.

- Det är en enorm ära både för handikappområdet och för mig personligen. Jag är full av stolthet, säger han.

Anders Olauson är arbetade styrelseordförande för Ågrenska, en mötesplats för familjer med barn som har sällsynta diagnoser och syndrom. Ågrenskas familjeverksamhet startade för tjugo år sedan och är idag mycket efterfrågad. I en fantastisk skärgårdsmiljö strax utanför Göteborg kan föräldrar och barn möta andra i samma situation, få rekreation och ny kunskap samt byta erfarenheter med andra.

Anders Olauson har utöver verksamheten på Ågrenska också tagit initiativ till Eesti Agrenska, en estnisk motsvarighet till den svenska verksamheten. Han är ordförande för European Patient Forum (EPF), en paraplyorganisation för alla patientföreningar i Europa, och sitter dessutom med i Socialstyrelsens insynsråd, Styrelsen för Handikappforskning i Väst, referensgruppen för Föräldrakraft med flera.

Anders Olauson mottar sin medalj ur Konungens hand idag klockan 14 på Kungliga slottet. Han tilldelas H.M Konungens medalj av 8:e storleken i serafimerordens band.

Bland övriga mottagare finns skådespelaren Dan Ekborg, författaren Bodil Malmsten, ordföranden i Högsta domstolen tillika justitieråd Johan Munck samt direktör Anitra Steen.

För mer information, var god kontakta:

Anders Olauson, telefon 0705 – 22 45 60
eller Robert Hejdenberg, Ågrenska, telefon 0705-401952

Publiceringsfri porträttbild på Anders Olauson kan laddas ned från www.agrenska.se/press
Läs mer om Ågrenskas verksamhet på www.agrenska.se

FAKTA H.M KONUNGENS MEDALJ

H.M. Konungens medalj, tidigare Hovmedaljen, instiftades cirka 1814. Den tilldelas svenska och utländska medborgare för särskilda förtjänster samt befattningshavare vid Kungl. Hovstaterna för lång och trogen tjänst.
Medaljen kan tilldelas i:
• guld av 12. storleken med briljanter att bäras om halsen i kedja
• guld av 12. storleken att bäras om halsen i kedja
• guld (förgyllt silver) av 12. storleken att bäras om halsen i Serafimerordens band
• guld (förgyllt silver) av 12. storleken att bäras i högblått band
• guld (förgyllt silver) av 8. storleken att bäras på bröstet i Serafimerordens band
• guld (förgyllt silver) av 8. storleken att bäras på bröstet i högblått band
• silver av 8. storleken att bäras på bröstet i högblått band
Fakta: www.royalcourt.se

HM Drottning Silvia är Ågrenskas beskyddare

Agrenska is a NGO in Special Consultative Status with the Economic and Social Council of the United Nations