NPF i förskolan
En introduktion till NPF-diagnoser för dig som arbetar med barn med neuropsykiatriska svårigheter i förskolan.
Förstå barnet med neuropsykiatriska svårigheter
Många barn i förskolan har ännu inte fått diagnos. Därför kan förståelsen för olika förmågor såsom exekutiva funktioner, hyperaktivitet, central koherens och mentalisering underlätta för att också bättre förstå barnet med neuropsykiatriska svårigheter.
Denna kurs ger grundläggande diagnosinformation om olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som till exempel adhd, autism och OCD/tvångssyndrom. Du får också praktiska exempel på hur du som personal kan stötta och underlätta för barnet i vardagen på förskolan.
NPF, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar innefattar bland annat diagnoser som adhd/add och olika diagnoser inom AST, Autismspektrumtillstånd.
Syfte med kursen
Att ge deltagaren grundläggande kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och hur förskolan på bästa sätt kan stötta och underlätta för barn med neuropsykiatriska svårigheter.
För vem?
Personal i förskola.
Få kunskap om:
- Vad som kännetecknar olika neuropsykiatriska diagnoser.
- Hur neuropsykiatriska svårigheter kan påverka för barnet på förskolan.
- Exekutiva funktioner, hyperaktivitet, central koherens och mentalisering.
- Metoder och verktyg för att stötta och underlätta för barn i förskolan med neuropsykiatriska svårigheter.
Upplägg
- 2 timmar och 30 minuter - 4 timmar.
Omfattningen avgör hur mycket utrymme som finns för dialog.
Sidan uppdaterad: 2025-04-10