Gör aktiviteter tillgängliga och begripliga
En kurs om autism och intellektuell funktionsnedsättning hos barn och ungdomar.
Hur kan lek och vardagliga aktiviteter ses som pedagogiska verktyg?
Lek och vardagliga aktiviteter är värdefulla pedagogiska verktyg som kan främja barns utveckling och lärande på många sätt. Genom att medvetandegöra den pedagogiska strukturen i lek och aktiviteter kan vi göra barn mer delaktiga.
Denna utbildning ger grundläggande kunskap om autism och intellektuell funktionsnedsättning för dig som arbetar med barn och ungdomar med dessa diagnoser.
Syfte med kursen
Att ge deltagaren grundläggande kunskap om hur man gör aktiviteter tillgängliga och begripliga för barn med intellektuell funktionsnedsättning och autism. Att medvetandegöra den pedagogiska strukturen i lek och vardagliga aktiviteter.
För vem?
Personal inom förskola, skola och funktionsstöd.
Få kunskap om:
- Olika utvecklingsnivåer vid intellektuell funktionsnedsättning (IF) och autism
- Hur kommunikation kan uppfattas inom olika utvecklingsnivåer
- Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i aktivitet och lek
- Hur man kan använda tydliggörande pedagogik i sitt arbete
- Lek och funktionsnedsättning samt pedagogens roll i leken
- Bemötande och delaktighet
Upplägg
- 4 timmar
Kursen varvar föreläsning med dialog. Upplägget kan också anpassas utifrån era förutsättningar.
Sidan uppdaterad: 2025-04-12