NPF och selektivt ätande
Hur kan du underlätta för barnet med autism eller adhd vid måltidssituationen?
För många barn och unga med autism eller adhd är maten en central fråga.
Olika former av ätproblematik är inte ovanligt inom NPF-diagnoser. Dessutom kan skolmåltiderna vara stressande och ångestfyllda.
I denna kurs får du kunskap om hur du kan hantera selektivt ätande hos barn samt hitta strategier kopplat till matsituationen. Kursen ger förklaringar till varför kosten är ett område som så ofta ställer till det för personer med NPF och hur vi i omgivningen kan ge stöd och underlätta.
NPF, Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar innefattar bland annat diagnoser som adhd/add och olika diagnoser inom AST, Autismspektrumtillstånd.
Syfte med kursen
Att ge deltagaren grundläggande kunskap om hur neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan påverka ätande och måltidssituationer samt ge verktyg och metoder som ger stöd och hjälp för att förebygga ätsvårigheter i förskola/skola.
För vem?
Personal i skolkök eller annat storkök samt lärare och övrig personal i skola eller förskola.
Få kunskap om:
- Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), med fokus på hur de kan påverka ätandet och måltidssituationer.
- Selektivt ätande och dess bakomliggande faktorer.
- Betydelsen av anpassade måltider, behovskost/specialkost.
- Betydelsen av en lugn och trygg måltidsmiljö.
- Rutiner och struktur i skolans restauranger som underlättar för barn med NPF och ätsvårigheter.
Upplägg
- 3 timmar och 30 minuter
Upplägget kan också anpassas utifrån era förutsättningar.
Sidan uppdaterad: 2025-04-09